wtorek, 29 września 2009

Kalkulator trajektorii - instrukcja

Wśród programów przydatnych strzelcom wiatrówkowym znaleźć można kalkulator trajektorii - PCB Exterior Ballistics Software - do ściągnięcia w wersji 1.8 ze strony portal.wiatrowki.pl. Poniżej instrukcja obsługi dla tych, którzy chcieliby bliżej poznać program.

Pierwszym krokiem jest rozpakowanie pobranego archiwum do katalogu (Wypakuj do...). Aby uruchomić program, należy kliknąć dwukrotnie ikonkę PCB.EXE

 
Ekran główny
Naszym oczom ukaże się główny ekran aplikacji, na którym możemy wybrać jedną z 5 opcji:

Calculate trajectory - wyznaczenie trajektorii
Other calculations - inne kalkulatory

Bullet library - biblioteka pocisków
Configure PCB - konfiguracja PCB
Leave PCB at once! - wyjście z programu
Konfiguracja
Na początek proponuję skonfigurować program. Z menu wybieramy Configure PCB:

 W nowym menu podświetlamy (poruszanie strzałkami góra dół) interesującą nas opcję, w tym przypadku English input units i za pomocą klawisza enter zmieniamy na Metrical input units (dzięki temu zamieniamy jednostki miar z angielskich na metryczne). Podobnie postępujemy z English output units. Pozostałe wartości (Recalculated ranges/Horizontal zero angle) pozostawiamy bez zmian. Wracamy do głównego menu wybierając Return to main menu.
 Wprowadzenie danych na temat śrutu
Drugim krokiem jest wprowadzenie danych na temat śrutów, z których korzystamy (Bullet library -> Display /change base)

 Uruchomiona baza danych z wprowadzonymi pierwotnie danymi wygląda tak:
Na samym dole pokazane są opcje, które możemy wybrać z klawiatury:
Insert/Delete - dodaj/usuń pozycję
E - edytuj pozycję
F5/F6 - zmień system jednostek
- przejdź do poprzedniego/następnego kalibru
ESC - powrót do poprzedniego menu

Wprowadźmy więc dane dla wybranego śrutu (np. Exact Diabolo JSB 4,5 mm), w tym celu wyedytujemy jedną z pozycji. Dane które musimy wprowadzić*:

Name - nazwa
Weight (g) - waga w gramach
Diameter (mm) - kaliber w milimetrach
BC - Ballistic Coefficient - współczynnik balistyczny

 Wychodzimy z bazy danych (ESC), zapisujemy zmienioną listę do pliku (Write to file), nazwę pliku pozostawiamy niezmienioną (Filename: rifle.dat), zatwierdzamy aktualizację bazy danych (Update bullet database) klawiszem Y i wracamy do menu głównego (Return to main menu).
Wyznaczenie trajektorii - dane początkowe
Aby wyznaczyć trajektorię lotu z głównego menu wybieramy Calculate trajectory. Naszym oczom ukaże się poniższy ekran, na którym wprowadzamy wartości początkowe:

Z dolnego menu wybieramy Pick bullet, a następnie z bazy danych interesujący nas śrut (w przykładzie Exact Diabolo JSB). Aby zmienić pozostałe wartości początkowe należy wybrać opcję Change data, po czym mamy możliwość wyedytowania następujących parametrów:

Bullet name - nazwa śrutu (bez zmian)
Bullet weight - waga śrutu w gramach (bez zmian)
Ballistic coeff. - współczynnik balistyczny (bez zmian)
Muzzle velocity - prędkość wylotowa (m/s)


Zero range - odległość na której punkt celowania jest równy punktowi trafienia (m) & POI - punkt trafienia (cm)
Crosswind - prędkość wiatru (m/s) & Angle - kierunek wiatru (90 stopni dla wiatru wiejącego prostopadle)
1 click / 100m - ilość cm przesunięcia punktu trafienia przy 1 kliknięciu na 100 m (cm)

Starting range - początek zakresu kalkulacji (m)

Ending range - koniec zakresu kalkulacji (m)
Increment - przyrost kalkulacji min. 0,5 m (m)

Line of sight - linia celowania/wzroku a linia celowania (cm)
Altitude - wysokość nad poziomem morza (m)
Temperature - temperatura (st. C)
Firing angle - kąt celowania w górę i w dół (pomiędzy -90 i +90 stopni)
Cant angle  - kąt przechylenia broni (pomiędzy 0 i 180 stopni)

Aby wyznaczyć trajektorię lotu wystarczy po wprowadzeniu powyższych danych wybrać z menu: Calculate.


U góry okna pokazane mamy wprowadzone przed chwilą warunki początkowe, natomiast wyliczenia trajektorii lotu znajdują się w tabeli pod nimi:

Range (m) - odległość - taka jaką określiliśmy w Starting i Ending range co tyle metrów ile było podane w Increment
Velocity (m/s) - prędkość
Energy (J) - energia w dżulach
Time (s) - czas lotu - czas w jakim śrut przebył drogę podaną w kolumnie Range

Drop
(cm) - opad
MaxH
(cm) - maksymalna odległość pomiędzy linią celowania i trafienia dla zerowania w danym zakresie (bez znaczenia na krótkich dystansach)
Path (cm) - tor lotu - odległość pomiędzy linią celowania a torem lotu
Drift (cm) - znoszenie w bok powodowane np. przez wiatr
Up/Side (kliknięcia) - ilość kliknięć (przesunięć krzyża o 1, 1/6 lub 1/8 MOA (minuty kątowej)) aby wyzerować lunetę w pionie lub poziomie na danym dystansie
Program do pobrania tutaj.
Podobne programy:
AirGun

ChairGun

Dzoker
* waga i kaliber do dwóch miejsc po przecinku, BC - do trzech, z użyciem klawiszy u góry klawiatury

1 komentarz:

  1. Nie można pobrać tego programu na innych tematycznych stronach internetowych, a portal wiatrówki pl podawany jest jako niebezpieczny i blokowany.

    OdpowiedzUsuń